Monday, March 9, 2009

DOA KORONKA

Ahad lepas saya sempat bercerita dengan seorang rakan, juga beragama Kristian, dan topik perbualan kami agak pelbagai, dan sehingga satu topik muncul dari mulutnya mengenai suatu doa yang sudah lama dia cari-carikan. Dia pernah memiliki buku doa tersebut tetapi buku tersebut telah hilang,dan dia bertanyakan kepada saya, jikalau saya memiliki buku tersebut.Namun saya tidak tahu pun apa jenis buku dan doa tersebut.

Jadi saya cadangkan untuk mencari nya dia Internet, ternyata terdapat doa-doa tersebut, dia kelihatan agak gembira dan mula menyalin doa-doa itu.Atas dasar ingin tahu saya juga membuka laman web itu.Dengan menulis kekunci ataupun keyword di Google "Doa Koronka" saya menjumpai berberapa artikel berguna mengenai Doa Koronka.

Rakan saya itu menceritakan pengalaman-pengalamanya mengenai doa tersebut. Dia menggambarkan doa ini sebagai "bisa" dan dia telah menceritakan kesaksiannya mengamalkan doa tersebut. Di bawah adalah sedikit sebanyak yang saya perolehi mengenai Doa Koronka ini.

DOA KORONKA

Doa ini adalah Doa yang dia ajar oleh Yesus sendiri pada pada penampakan tahun 1935 kepada Sister Faustina.Doa ini dilakukan dengan menggunakan Rosari biasa, dan hendaknya di lakukan pada jam tiga petang sempena kematian Tuhan Yesus.

Cara-cara doa ini di lakukan ialah seperti berikut:

Dalam Nama Bapa ...
Bapa Kami ...
Salam Maria ...
Aku Percaya ...

Kemudian pada manik besar (Bapa Kami) didoakan: Bapa yang kekal kupersembahkan kepada-Mu, Tubuh dan Darah, Jiwa dan Ke-Illahi-an Putera-Mu terkasih Tuhan kami Yesus Kristus, sebagai pemulihan dosa-dosa kami dan dosa seluruh dunia.

Pada setiap sepuluhan manik kecil (Salam Maria) didoakan:Demi sengsara Yesus yang pedih, tunjukkanlah belaskasih-Mu kepada kami dan seluruh dunia.

Diakhiri dengan tiga kali mengucapkanAllah yang kudus, kudus dan berkuasa, kudus dan kekal, kasihanilah kami dan seluruh dunia. Amin

Dalam penampakan-penampakan selanjutnya, Yesus menjelaskan bahwa Koronka ini tidak hanya diperuntukkan baginya, melainkan bagi seluruh dunia.

“Doronglah jiwa-jiwa untuk mengamalkan Koronka yang telah Aku berikan kepadamu (1541)…. Barangsiapa mengamalkannya akan menerima rahmat berlimpah di saat kematian (67)…. Apabila koronka ini diamalkankan di hadapan seorang yang di ambang kematian, Aku akan berdiri di antara BapaKu dengan dia, bukan sebagai Hakim yang adil, melainkan sebagai Juruselamat yang Penuh Belas Kasih (1541)…. Para imam akan menganjurkannya kepada para pendosa sebagai harapan keselamatan mereka yang terakhir. Bahkan andai ada seorang pendosa yang paling keras hati sekalipun, jika ia mengamalkankan koronka ini sekali saja, ia akan menerima rahmat dari belas kasih-Ku yang tak terhingga (687)…. Aku hendak menganugerahkan rahmat-rahmat yang tak terbayangkan kepada jiwa-jiwa yang percaya kepada kerahiman-Ku (687)…. Melalui Koronka ini, engkau akan mendapatkan segala sesuatu, jika yang engkau minta itu sesuai dengan kehendak-Ku (1731).”

Koronka Kerahiman Ilahi adalah doa permohonan yang merupakan kelanjutan dari Kurban Ekaristi, jadi teristimewa tepat jika diamalkan setelah kita ikut ambil bahagian dalam Misa Kudus. Koronka dapat diamalkan bila saja, tetapi Tuhan kita secara khusus mengatakan kepada St Faustina untuk mengamalkannay selama sembilan hari berturut-turut menjelang Pesta Kerahiman Ilahi yang jatuh pada hari Minggu pertama sesudah Paskah (yaitu Minggu Paskah II). “Dengan Novena [Koronka Kerahiman Ilahi], Aku akan menganugerahkan segala rahmat yang mungkin bagi jiwa-jiwa (796).”
Tepat juga menngamalkan Koronka pada “Jam Kerahiman Ilahi” - setiap jam tiga petang, sempena mengenangkan wafat Kristus di salib.

2 comments:

amy angelo,  April 4, 2009 at 10:18 PM  

never heard of this... Powerful prayer 4 christian? suda lama sy cari doa2 bgini..
ko tau napa..abis kalo 'mereka' ada doa2 halau2 setan n pndinding, knapa kita teda kan...itu la sy sdg cari ni...
but this one seems so real. dingar nama 'koronka' pun kin takut heheh...

Unknown September 20, 2016 at 11:45 PM  

Terima kasih ah kasi upload ni. Me as well been waiting for this. May God bless whoever did this.

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP